G-7EEV3QXQXC

Creative - web blog Delo/1114

As a photographer, I have been invited by the daily
newspaper Delo to the monthly publicize my thoughts and views. Text is in the
Slovenian language.

http://www.delo.si/mnenja/blogi/kreativno-leonardo-je-car.html

Leonardo je car

Leonardo da Vinci je perfekcionist. Mona Lisa je izpod njegovih rok videti premišljeno navdušujoča. Je fotogenična?  Je. Gledamo jo lahko stoje, na mestu, hodimo mimo nje in jo opazujemo ali pa se od daleč izza ramen spogledujemo z njenim pogledom in njeno upodobljeno veličino. Človeško. Veliko zgodb se plete o Leonardovi, kakor ji pravijo, »muzi«, njegovi portretiranki. Prikazal jo je tako, da lahko zaznaš njeno velikost in navzočnost. Vsi ti občutki me spomnijo na dvignjene kocine ob pogledu na meni najljubšo izrazno stvar, dobro fotografijo. Portretno. Tankočutno, prefinjeno, natančno, predvsem pa prežeto z obojestransko odprtostjo. Zlasti slednjo je lahko začutiti v trenutkih fotografiranja ljudi, ki imajo močno notranjo energijo. Vse to je možno. Ornela, 2011, Foto: Matej Povše To nam je pokazal že Leonardo in to smo lahko videli tudi na fotografijah nekaterih udeležencev na izboru londonske National Portrait Gallery, Taylor Wessing Prize, za najboljše fotografske portrete letošnjega leta po njihovem izboru. Tokratna zmagovalna fotografija niti ni bila tako zelo blizu kompoziciji Leonardove muze. S svojo izraznostjo in tonom barv je bliže motivom prerafaelitov, kar bi lahko diagonalno nasprotno povezali z njegovim sodobnikom Raffaelom. Jutranji motiv, po nočni zabavi, ko se otrok v materinem naročju s prstom dotakne smrčka pasjega mladiča, je trenutek tiste prvinske sproščenosti. Tukaj ni zaznati podrejenosti ali nadrejenosti, tukaj je nagrajeni avtor David Titlow naredil tisto, kar je verjetno hotel sporočiti. Svoje tankočutno zaznavanje dogodka. Čeprav je avtor obenem oče otroka, na fotografiji ni zaznati kičaste podobe svojih otrok; prisotna so občutja in obrtniško izpiljena znanja. Trenutek je postal fotogeničen. Sam odnos do portretiranca oziroma portreirancev je mogoče zaznati na fotografijah. ‪Sam zagovarjam, da lahko s pravim pristopom in predvsem s svojo odprtostjo narediš dober portret tudi tistih, ki jim fotografska kamera daje občutek nelagodja.‬ Seveda, če je želja tudi na njihovi strani. Vedno se lahko začuti fotografov pristop in veličino njegovega jaza, ki nemalokrat presega veličino portretiranca. In takrat velikokrat nastane še večji strah pred mašino za zapisovanje svetlobe. ‬ Leonardo si je za dokončanje Mone Lise vzel več let. Tudi za fotografski portret si je nujno vzeti nekaj časa za spoznavanje. Spoznavanje samega sebe in dojemanja okolice, svojega ustvarjanja in portretiranca. Fotografija portreta posameznika lahko razgalja, vendar samo tiste, ki radi skrivajo svoj pravi jaz, za druge je odtis z nekaj več. In ta nekaj več nas vedno vznemirja in nam vrača pogled. Ker ima nekaj več. In to je zame fotogenično. Tako kot Lisa.

Ornela, 2011, Foto: Matej Povše

Using Format